Joom!Fish config error: Default language is inactive!
 
Please check configuration, try to use first active language

Aktualności
Aktualności Print
Written by Administrator   
Thursday, 23 April 2009 15:38
There are no translations available.

Małe i średnie firmy kołem napędowym polskiej gospodarki, w najbliższym czasie będziemy koncentrować się na tym temacie, zapraszamy do zapoznania się z poniższym materiałem.

Sektor małych i średnich firm pełni kluczową rolę w rozwoju gospodarki w wielu krajach. Wystarczy spojrzeć na liczby: mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99% wszystkich firm w Europie, w "starej" UE zatrudniają około 65 mln osób, a w Polsce aż 7 mln – czyli 67% zatrudnionych. O pomyślnych perspektywach ich rozwoju świadczy wzmożona konkurencja i walka o pozyskanie takich firm do obsługi przez największe polskie banki, jak BRE czy BPH lub Fortis.

Dostępne na rynku pakiety firmowe w zupełności pokrywają się z podstawowymi wymaganiami małych i średnich przedsiębiorstw. Punktem wyjścia do ich stworzenia było zrozumienie ich potrzeb, a przede wszystkim licznych barier, jakie mają one w swoim codziennym rozwoju i funkcjonowaniu. Kierujący małymi i średnimi przedsiębiorstwami nie muszą znać się na skomplikowanych usługach i produktach bankowych. Chcą natomiast koncentrować się na tym, na czym znają się najlepiej - czy to produkcji, czy świadczeniu usług. Takiego samego podejścia oczekują od swojego banku - nie tylko obsługi prostych operacji, ale również doradztwa w bardziej skomplikowanych sytuacjach. I chodzi tu przede wszystkim o pomoc aktywną - ze strony doradcy znającego potrzeby danej firmy. Brzmi zbyt idealistycznie? Do niedawna tak w istocie było. Aby spełnić takie wymagania bank musi przecież zatrudnić wysokiej klasy specjalistów i dostosować ofertę, która tak naprawdę poza wolumenem i częstotliwością wykorzystywania, nie różni się od tego, czego potrzebują największe przedsiębiorstwa. Jednocześnie wszyscy mają świadomość, że za tego typu dodatkowe, tak oczekiwane przez MSP usługi, nie można od razu liczyć na wysokie zyski. Wszystko przez to, że tego rodzaju przedsiębiorstwa są bardzo wrażliwe na cenę i mimo zgłaszanych potrzeb, często ich nie stać na zaawansowane usługi.

To błędne koło udało się przerwać dzięki - znanemu z doświadczeń bankowości detalicznej - pakietowaniu podstawowych usług. Banki zdały sobie sprawę, że podobnie jak w przypadku klientów indywidualnych, warto stworzyć preferencyjną wersję oferty dla korporacji - nie ustępującej jej jednak w jakości. Wysokie koszty udaje się obniżyć dzięki efektowi skali i wykorzystaniu na co dzień do kontaktów z bankiem kanałów elektronicznych. Dzięki temu za jedną cenę MSP mają dostęp do całej palety zaawansowanych produktów, bezpłatnego doradztwa i co również ważne, łatwiejszych warunków kredytowania swojej działalności.

Właśnie taką strategię zakreślił niedawno w BREaktywacji Sławomir Lachowski prezes BRE Banku, najbardziej ostatnio aktywnej na tym polu instytucji finansowej. Mając wszystkie potrzebne elementy, Bank ten skupił się na rozpoznaniu specyficznych potrzeb sektora MSP i zaoferował trzy pakiety pod wspólną nazwą EFEKT. W podobny sposób chcą również działać pozostałe banki - Raiffesien, czy Bank BPH. Najlepiej było to widoczne przy realizacji projektów wykorzystania środków pomocowych z UE. Obecnie praktycznie wszystkie banki specjalizujące się w obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw zatrudniają nowych doradców, rozwijają systemy bankowości elektronicznej i wprowadzają zmiany w dotychczasowej ofercie. Swoją szansę dostrzegły w specjalizacji. O ile sektor dużych firm i międzynarodowych korporacji jest już od dawna podzielony pomiędzy różne instytucje, to MSP - mimo, że tak dużo się o nich mówi, wciąż jest rynkiem do zagospodarowania. Rynkiem rosnącym i bardzo przyszłościowym. W końcu nawet największa korporacja kiedyś była małą, a potem średnią instytucją. Właśnie ta myśl przyświecała BRE Bankowi przy obecnej modyfikacji pakietów EFEKT. Na ich przykładzie można wykazać różnicę pomiędzy ofertą dla mikro-, a małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Można też założyć, że oferta dla MSP innych banków pójdzie właśnie w podobnym kierunku i zostanie zaadresowana do firm z segmentu mikro i MSP.

 

 

Last Updated on Thursday, 11 June 2009 12:56